Waystream tar hem två nya affärer i Danmark värda totalt 3,3 MSEK

Waystream, som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur så som switchar och routrar för fiberbaserade bredbandsnät, har tillsammans med sin partner Conscia A/S i Danmark fått två nya ordrar till ett sammanlagt värde av 3,3 miljoner kronor.

De nya ordrarna omfattar accessutrustning i form av ASR6000 till de befintliga kunderna Energi Fyn Bredbånd och Fibia. Produkterna levereras omgående och kommer användas i bolagens pågående nybyggnationer av fibernät.

Fibia och EnergiFyn Fibernet är med sina drygt 120 000 kunder ledande leverantörer av fiberbredband på Själland och Fyn.

– Det är förstås mycket glädjande att både EnergiFyn Fibernet och Fibia, två tongivande aktörer på fibernätsmarknaden i Danmark, fortsätter beställa våra produkter kontinuerligt. För oss är det en bekräftelse på att Waystreams produkter håller en hög kvalitet som möter slutanvändarnas behov, vilket också innebär att vi tillsammans med vår partner Conscia kan fortsätta ta vara på den snabbt växande marknaden i Danmark, säger Johnny Hedlund, VD på Waystream.

Fibernät är den snabbast växande bredbandsteknologin i Danmark. Under 2015 ökade det totala antalet bredbandsabonnenter via fiber med 13,5 procent i landet, vilket motsvarar cirka 54 000 nya fiberabonnenter. Statistik från danska Energistyrelsen tyder på att det finns en starkt växande efterfrågan på snabbare uppkoppling och dataöverföring i Danmark på en övergripande nivå.[1]

Under de kommande åren förväntas marknaden för fiber att fördubblas i Europa och fjolårets 35,9 miljoner anslutningar förväntas bli upp emot 62 miljoner inom 2 år. Det innebär att drygt 20 % av Europas hushåll kommer vara anslutna till fibernät år 2019 (FTTH/FTTB) [2].

Waystream säljer och utvecklar avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda tillförlitliga och användarvänliga nätverkstjänster med hög funktionalitet. Våra produkter är smarta, lätta att använda och hantera samt designade för att skapa bästa möjliga upplevelse hos slutanvändaren.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North. Waystreams Certified Adviser är Avanza Bank.

[1] Energistyrelsen: Telestatistik Andet halvåret 2015 https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/telestatistik_andet_halvaar_2015.pdf

[2] European FTTH Forecast, 2014-2019 - Graham Finnie, Analyst at Large, Heavy Reading