Waystream får ny uppföljningsorder från Energi Fyn i Danmark

Waystream, som utvecklar och säljer fiberbaserad bredbandsutrustning, har via sin partner Conscia A/S i Danmark fått ytterligare en order från Energi Fyn Bredbånd. Uppföljningsorderns värde uppgår till cirka 1 MSEK.

Accessutrustningen, bestående av ASR6000 och tillhörande SFP:er, levereras omgående och ska användas i byggnationen av nya nät i Energi Fyn Bredbånds nätverk.

Fibernät är den snabbast växande bredbandsteknologin i Danmark, och sedan 2013 har det totala antalet bredbandsabonnenter via fiber stigit med nästan 25 % i landet. Det innebär att totalt ca 73 000 nya fiber-abonnenter tecknat sig under perioden och talar för en starkt växande efterfrågan av snabbare uppkoppling och dataöverföring i Danmark på en övergripande nivå.

– Vi är såklart mycket glada över Energi Fyn Bredbånds fortsatta förtroende. Vi har löpande levererat accessutrustning till dem i takt med att de utökat sitt fiberbaserade nätverk gentemot danska konsumenter, och Danmarks efterfrågan ser ut att även fortsättningsvis växa snabbt precis som i övriga Europa, säger Johnny Hedlund, VD på Waystream.

Under de kommande åren förväntas marknaden för fiber att fördubblas i Europa och fjolårets 31 miljoner anslutningar förväntas bli upp emot 62 miljoner inom 4 år. Det innebär att drygt 20 % av Europas hushåll kommer vara anslutna till fibernät år 2019 (FTTH/FTTB) [1].

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North. Waystreams Certified Adviser är Avanza Bank.

[1] European FTTH Forecast, 2014-2019 - Graham Finnie, Analyst at Large, Heavy Reading