VD kommenterar Q3

Det är med optimism jag konstatera att Waystreams tillväxt under året varit stark. I mitt första VD-brev vill jag poängtera vikten av en organisation som är snabbfotad inför omvärldens förändringar och vilar på en robust strategi. Den starka tillväxten tyder på att vi har ett attraktivt erbjudande som möter marknadens behov och efterfrågan. Detta ger mig som VD möjlighet att fokusera på att arbeta fram en strategi som täcker såväl internationell expansion som produktportfölj.

MPC480-plattformen har, som tidigare kommunicerats, lanserats under året med en flexibel Broadband Network Gateway funktionalitet. Plattformen kompletterar vårt befintliga utbud inom accessnätsutrustning och gör att vi kan erbjuda de kunder som så önskar, en helhetslösning. Merparten av vår affär kommer dock fortsatt att vara med routrar och switchar för accessnätet, medan MPC480 blir ett komplement till vår produktportfölj.

Vi ser en fortsatt ökad efterfrågan av vårt erbjudande och gör under det tredje kvartalet en nettoomsättningsökning med 60% jämfört med Q3 2016. Den ökade nettoomsättningen har till del att göra med uppgraderingar av befintliga system varför denna nivå troligtvis inte kommer att kunna upprätthållas de närmaste kvartalen. Totalt är nettoomsättningen de första nio månaderna 46% högre jämfört med samma period 2016.

Teknikskiftet i Sverige, Norge och Danmark ökar efterfrågan av Waystreams utbud, där försäljningen av accessutrustning och fiberoptik är särskilt framgångsrik. Detta, i kombination med de ambitiösa politiska målen gällande IT-infrastruktur i Sverige och Norden, ger oss trygghet och arbetsro att fortsätta utveckla vår produkt- och tjänsteportfölj. Waystream ska fortsätta möta den ökande efterfrågan av innovativa, flexibla och kostnadseffektiva lösningar.

Waystream har tidigare varit tydligt med sina ambitioner på den internationella, och inte minst den europeiska, marknaden. Ambitionerna har inte förändrats, och internationell marknadspenetration är fortfarande prioriterat. Dock har jag som nytillträdd VD identifierat ett behov av en ordentlig marknadsanalys och strategi för att ytterligare öka förutsättningarna att rikta våra insatser rätt, ett arbete som pågår just nu.

Sedan oktober är Teliaägda Cygate en del av vårt partnernätverk vilket vi är stolta över. Det tyder på att vårt nya partnerprogram tillhör de mer attraktiva för ledande leverantörer av IT-infrastruktur. Sedan augusti har vi även ingått partneravtal med tyska Anedis. Något som stärker vår position på en marknad där vi märker en allt mer animerad politisk diskussion om bättre bredbandstillgång.

Waystream har under det tredje kvartalet anställt en säljare, och vi kommer inom kort kunna presentera ytterligare en medarbetare till vårt säljteam, samt en CTO. Det är min absoluta övertygelse att dessa viktiga rekryteringar kommer ge oss rätt förutsättningar att såväl fortsätta att vässa vårt erbjudande, som att hitta nya samarbetspartners för att fortsätta öka vår affär.

Sammanfattningsvis har vi under de första nio månaderna 2017 haft en positiv utveckling, med stark tillväxt främst på den svenska och nordiska marknaden. Jag har tydliggjort och identifierat ett behov av en internationell marknadsanalys- och strategi. Tillsammans med nuvarande och nya kollegor, ser vi med tillförsikt fram emot att implementera denna för att vi ska stå väl rustade att vara en del av utbyggnaden av bredbandsnätet också på andra europeiska marknader.

Mats Öberg, VD Waystream
Mobil: +46 (0) 76 881 81 31
E-post: mats.oberg@waystream.com

Waystream säljer och utvecklar avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, av högsta kvalitet. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda tillförlitliga och användarvänliga nätverkstjänster med hög funktionalitet. Våra produkter är smarta, lätta att använda och hantera samt designade för att skapa bästa möjliga upplevelse hos slutanvändaren.

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB.